lindkvistt.blogg.se EMMA LINDKVIST - MENS
/ Allmänt / livet /

MENS

Jag är faktiskt väldigt chockad över att jag inte har bloggat om mens ännu.
Just eftersom att det är ett så fruktansvärt stort problem för mig.
Jag fick mens då jag var 11 men det var runt 12 som det blev riktiga problem med det hela.
Jag har aldrig någonsin kunnat använda tampong då jag blödde för mycket, och alla de härliga nattbindorna  var vardagsskydden, på natten hade jag 2 stycken som vanligt + en extra trosa med en extra nattbinda i. 
Det var ett riktigt problem och forfarande är. Jag blöder minst lika mycket nu.
Var faktiskt inte senare än förra månaden som jag skulle gå på toa under min mens och jag drar ner byxorna och det är plötsligt blod överallt. Det var över hela golvet, hela mina kläder, hela benen, hela toaletten, och det fortsatte rinna också. Kaos.
Dock så är det inte blodet och blödningarna som är det största problemet för mig, utan det är smärtan. 
Jag får sådana fruktansvärda kramper i magen så jag kräks. Jag kräks inte pågrund av illamående de flesta gånger, utan av smärtan som drar från axlarna ner till tårna. Jag kallsvettas och har riktigt jobbigt med blodsockerfall. Detta självklart också eftersom att jag inte får i mig nog med varken vätska eller mat. 
Jag har ingen matlust och har mycket svårt att somna. Jag kan vara väldigt trött, men kramperna gör att jag hålls vaken. 
Under de senaste 2 åren har jag fått låna morfintabletter av mamma efter att hon har opererat sig. 
Det är egentligen det enda som fungerar mot de fruktansvärda smärtorna. 
Självklart finns dem där och kommer fram då och då, men jag kan hålla ut. 
Dock så blir jag ju lite tjohoppodoo och tror jag kan blandannat flyga. Jag blir fruktansvärt yr och ligger mest och sover hela dagarna. Vilket är så sjukt skönt för sömnen är det som jag saknar som mest då jag har mens. 
Nån gång har jag spytt då jag skulle springa ner och göra mat för jag svälte typ ihjäl haha.
Nån annan gång då jag satt på toa och typ hade niagarafalls ner i toan, samtidigt som jag fick blodsockerfall och spydde överallt. Så underbart livet var just i den stunden. La mig bara ner på golvet den gången, kollade upp i taket och tänkte bara på att ena lampan hade slocknat över spegeln. Mer kommer jag inte ihåg haha.
 
Tillsist ska jag tillägga att min mens är lagomt sådär 2 veckor lång. 
Så, en veckas frihet i månaden knappt typ. 
 
 
 
mens
#1 / / Rebecca Lundqvist:

Åh, du, har du tänkt på att kolla upp endometrios? Jag har det, kan vara bra att kolla det iallafall. Hör av dig till gyn i sunderbyn vetja. Gärna till Kjell, han är bäst på ämnet.

#2 / / Rebecca Lundqvist:

Plus, bästa mot mensvärk är 2 paracetamol plus en voltaren/diklofenak. Tyvärr andra grejer, som morfin-ish funkar egentligen inte på smärtan i sig utan det är vara att det tar bort så mycket av det mesta att det "känns så". Ett tips iallafall, jag har ju sjuka kramper vid mens och även då jag inte har det, och jag har provat aaaalllt. Kan även tillsätta en halv bricanyltablett.

Svar: Är helt medveten om att morfinet inte tar bort självaste smärtan utan domnar vissa nerver i hjärnan så du helt enkelt tror att du inte har ont. Det är ju så det fungerar :)Jag har alla tabletter här hemma genom att mamma haft samma problem och även mormor. Ingen annan tablett samt tablettkombination fungerar.
Gyn är tyvärr uteslutet för mig, skulle endast gå till gyn ifall jag blev dödssjuk.
Har sådan gyn skräck så jag hugger hellre av mig båda armarna än ett besök. Absolut inte av en man heller.
Tack för förslagen iallafall! Känns alltid skönt då folk berättar om deras liknande problem, är så trist att så många har så problem med just mensen.
Emma Lindkvist

#3 / / Rebecca Lundqvist:

Du får gärna prata med mig personligen om du vill, kan förklara mer om endo om du vill. Inte säkert att du har det, men det låter så likt hur jag har haft det alltid, och det ska ju inte vara så. Finns iallafall en hel del man kan göra, utan att behöva gå dit om du nu verkligen känner att det är så motigt, så du får må bättre iallafall. Du är välkommen att höra av dig om du vill. Kram!

#4 / / b:

jag älskar att läsa din blogg, har följt den i några år nu, och jag gillar att du har valt att skriva om "personligare" saker den senaste tiden. Tack för att du gör min vardag lite bättre!

Svar: men finaste, tack själv för att du kikar in här! x
Emma Lindkvist

#5 / / Noomi:

Hej finis. Jag har haft exakt samma problem som du sen jag var 12. Slutade med att jag tillslut gick till ungdomsmottagningen och fick minipiller, cerazette. Mensen försvann helt men dock inte bra för vålmåendet. Så efter att jag fick gå till ungdomshälsan mot min depression något år senare och fick medicin mot den så slutade jag äta minipiller och satte in en spiral istället. Mirena tror jag den hette. Funkade super! Så testa det, är ett helvete att sätta in men helt klart värt det. Ingen mens och ingen mensvärk. Samt sjukt mkt mindre hormoner i kroppen.
:)

Svar: Åh låter helt underbart, ska se vad jag vågar haha.. Tack!!
Emma Lindkvist